Ealáhus - njuolggadusat

Leting etter mineraler

Leting etter mineraler

 

Enhver kan lete etter alle mineraler på FeFos grunn uten særskilt tillatelse så lenge dette skjer uten skade av betydning for grunneier eller bruksberettiget. Leteaktivitet som kan medføre skade krever tillatelse fra grunneier. 

Mineraler deles i to grupper, statens mineraler og grunneiers mineraler:

  • Statens mineraler forvaltes av Direktoratet for mineralforvaltning, og omfatter i hovedsak mineraler med egenvekt over 5 kg pr. liter. Jern, nikkel, kopper, sink, bly, sølv og gull er de vanligste. 
  • Grunneiers mineraler omfatter alle mineraler som ikke er statens, herunder kvarts, kvartsitt, nefelin, diamanter og naturstein, samt sand, grus og pukk.

Leting gir ikke automatisk rett til eventuelle funn: 

  • Skal man sikre seg rettighetene til forekomst av statens mineraler, må man søke direktoratet om undersøkelsesrett (se: www.dirmin.no). 
  • Hvis man vil sikre seg rettighetene til forekomst av grunneiers mineraler, må man inngå en avtale med grunneier.

 

Forvaltning av grunneiers mineraler

 

FeFos styre den 16.-17. september 2009 vedtatt følgende retningslinjer for tildeling av tillatelser og rettigheter til forekomster av grunneiers mineraler på Finnmarkseiendommens grunn:

  1. Selskaper kan gis førsterett til å forhandle med FeFo om driftsavtale for evt. drivverdige forekomster innenfor avgrensede områder.  Slik førsterett gis gjennom opsjonsavtale.  Vederlag til grunneier ved evt. gruvedrift kan avtales gjennom opsjonsavtalen.  
  2. Opsjonsavtale inngås for inntil 5 år mot en årlig progressiv avgift fastsatt av direktøren.  Opsjonen gir ingen rett til inngrep utover det som følger av minerallovens § 9, og gis uten forutgående høring.
  3. Før FeFo gir tillatelse til inngrep som kan medføre vesentlig skade eller ulempe, herunder kjerneboring, skal alle berørte parter gis anledning til å uttale seg.  Undersøker skal i rimelig grad fremskaffe opplysninger om direkte berørte interesser i området som skal undersøkes. FeFo kan stille vilkår for tillatelse til undersøkelsesarbeider, drift og opprydding etter slik virksomhet.
  4. For tiltak som krever tillatelse etter mineralloven og saksbehandling etter lovens § 17 (prøveuttak, prøvedrift og driftskonsesjon), skal FeFo avvente tillatelse etter mineralloven før saken behandles etter Finnmarkslovens § 10.  FeFo skal dersom ikke særlige forhold tilsier noe annet, innrette seg i samsvar med de vedtak som er fattet av direktoratet for mineralforvaltning, departementet eller Kongen.
  5. FeFo inngår ikke endelig driftsavtale før reguleringsplan er vedtatt og alle nødvendige offentlige tillatelser foreligger.  Det kan forhandles om vilkårene i avtalen på et tidligere tidspunkt.

FeFos saksbehandling vil bli samordnet med Direktoratet for mineralforvaltnings saksbehandling etter mineralloven.  I praksis vil interesseavklaringen primært skje gjennom saksbehandlingen etter mineralloven.

Direktøren har i samråd med styret vedtatt følgende satser for opsjonsavgiften.  Opsjonsavgiften er vesentlig lavere enn tilsvarende avgifter for statens mineraler.

 Opsjonsavgift    Pr. km² pr. år   Minimumsavgift kr pr. år
1. og 3. år 100 kr 5000 kr
4. og 5. år 200 kr 10 000 kr

6. år og 7. år

300 kr 15 000 kr
​8. og 10 år 1000 kr ​25 000 kr

 

Avgiftene KPI-reguleres med basis i september 2009.  Direktøren kan unnta fra satsene dersom opsjonsavgiften blir urimelig i forhold til antatt verdi av opsjonen. Opsjonsavgiften er vesentlig lavere enn tilsvarende avgifter for statens mineraler.

Fastsettelse av grunneiervederlag ved drift, skjer gjennom forhandlinger. 

 

Retningslinjer for tildeling av utvinningsrett for uttak av grus, pukk og naturstein

Retningslinjer for tildeling av utvinningsrett på Finnmarkseiendommen for uttak av grus, pukk og naturstein (grunneiers mineraler).  Vedtatt av direktøren 29.august 2017

Den som vil utvinne forekomst av grunneiers mineraler må inngå avtale om utvinningsrett med FeFo som grunneier. Utvinning av mineralressurser er underlagt lov om erverv og utvinning av mineralressurser (mineralloven) av 1.1.2010. Samme lov bestemmer hva som defineres å være grunneiers mineraler.

 

Følgende vilkår gjelder for å kunne søke om utvinningsrett for grus, pukk og naturstein :

 

  1. Søker skal være et lovlig registrert og etablert firma. Utvinning av grus, pukk og/eller naturstein må være en naturlig del av firmaets øvrige virksomhet.
  1. Søker skal ha et ryddig forhold til innbetaling av skatter og avgifter, dvs. søkere som skylder skatter og avgifter vil ikke få avtale.  Attest for skatt og merverdiavgift – ikke eldre enn 6 mnd må forevises.
  1. Søker må være kredittverdig.  FeFo vil innhente kredittvurdering av selskap med kredittopplysningskonsesjon fra Datatilsynet. Kredittvurderingen vil inneholde en vurdering av leverandørens betalingshistorikk/pålitelighet.
  1. Det stilles krav til faglige kvalifikasjoner. Søker må ha erfaring og kompetanse, og tilfredsstille de krav Direktoratet for mineralforvaltning stiller til bergteknisk kompetanse (jf. forskrift til mineralloven § 3-5)
  1. I de tilfeller der det gjennom driftskonsesjon eller avtale med grunneier kreves sikkerhetsstillelse for kostnader til sikringstiltak og/ eller opprydding, må slik sikkerhet kunne stilles i form av økonomisk garanti.

 

FeFo står fritt til selv å avgjøre om utvinningsrett skal gis. FeFo vil her vurdere om det er ønskelig med masseuttak i området. Her vurderes hensynet til samfunnsinteressene, andre uttak i området, kvalitet m.v. I de tilfeller der det foreligger berettigede anklager for brudd på grunnleggende etiske hensyn, brudd på menneskerettigheter og brudd på miljølovgivningen vil søknad avslås.

Som hovedregel må arealbruken være i tråd med kommuneplanens arealdel eller avklart gjennom reguleringsplan. Ved langvarig opphold i et tidligere uttak, vil FeFo vurdere om det må foretas ny vurdering i henhold til Finnmarksloven før ny utvinningsrett kan gis. Dersom det tidligere uttaket i kommunale arealplaner er tilbakeført til annen bruk (f.eks. LNF-område), må arealbruken avklares på nytt. Nye uttak vil alltid vurderes etter Finnmarksloven.

Avtalevilkårene fremforhandles på vanlig forretningsmessig måte, der utvinningsretten gis for en avgrenset tidsperiode der utvinner gis forutsigbarhet med hensyn til tid til opprydding og avslutning av uttaket. Vilkårene avtales i særskilt driftsavtale. I tillegg til volumavgift skal det betales en årlig fast avgift for utvinningsretten og disponering av arealet. Avgiftene skal gjenspeile beliggenhet, tilgjengelighet og kvalitet.

 

 

29.8.2017/KAP

Retningslinjer for leting etter gull (gullvasking) på Finnmarkseiendommen

Retningslinjer for gullvasking på Finnmarkseiendommen, vedtatt i styremøte 22.5.2024

  1. Virkeområde
    1. Retningslinjene gjelder for privatpersoner som ønsker å lete etter alluvialt gull fra elver og vassdrag på Finnmarkseiendommen. 
  2. Definisjoner
    1. Alluvialt gull: gull som opptrer i løs sand og grus avsatt i en elv. Alluvialt 
      gull regnes som grunneiers mineral.
    2.  Leting etter gull: Leting etter gull etter disse retningslinjene regnes som 
      utvinning og krever derfor tillatelse fra grunneier. Leting etter gull etter 
      disse retningslinjene omfatter kun hobby- og fritidspreget gullva-sking som ikke har til formål å finne økonomisk drivverdige forekomster. 
  3. Regulering av tilgang
    1. Privatpersoner med registrert bostedsadresse i Finnmark kan, med 
      tillatelse fra FeFo lete etter alluvialt gull fra elver og bekker på 
      Finnmarkseiendommen.
    2. Privatpersoner med registrert bostedsadresse utenfor Finnmark gis adgang til å lete etter alluvialt gull under forutsetning av at bosatte i Finnmark ikke fortrenges ved knapphet på ressursen. Letingen krever tillatelse fra FeFo.
  4. Prinsipper for forvaltning
    1. Ved særlig ressursknapphet eller andre særlige forhold kan FeFo inndra 
      tillatelser til å lete etter alluvialt gull.
  5. Vilkår
    1. Før leting igangsettes skal det innhentes grunneiers tillatelse fra FeFo.
    2. Tillatelse til leting etter alluvialt gull for privatpersoner gjelder kun hobby - og fritidspreget virksomhet og ikke virksomhet som har til hensikt å finne 
      økonomisk drivverdige forekomster. 
    3. FeFo kan kreve avgift for tillatelsen iht. gjeldende prisregulativ fastsatt av 
      direktøren. 
    4. Det tillates kun leting med enkle håndholdte verktøy slik som vaskepanne,
      spade o.l. Vaskede masser legges tilbake på letestedet.
    5. Det tillates ikke bruk av større innretninger og maskiner, slik som pumper, 
      dredge, highbankere o.l. Unntak kan gjøres gjennom særskilt avtale, for 
      eksempel ved inngåelse av avtale om undersøkelsesrett jf. kapittel 3 i 
      mineralloven.
    6. Gullvasking i tråd med tillatelse gitt etter disse retningslinjene skal utføres 
      innenfor rammene av allemannsretten. Det tillates for eksempel ikke 
      etablering av faste leirsteder.
    7. Letingen må ta hensyn til natur og miljø. For å unngå spredning av 
      fiskesykdommer, skal utstyr som tidligere er brukt andre steder, 
      desinfiseres før bruk.
    8. Leteren er selv ansvarlig for å kontakte offentlige myndigheter, private 
      brukere og rettighetshavere der dette er påkrevd. Leter skal forholde seg 
      til minerallovens § 42 om meldepliktige uttak.
    9. FeFo forutsetter at øvrig lovverk overholdes, herunder at det innhentes 
      eventuelle nødvendige offentlige tillatelser og lignende. 
    10. Alt arbeid utføres for leterens egen regning og risiko.
    11. FeFo kan be om rapport ved letesesongens slutt. Leteren plikter å besvare 
      henvendelsen.