Utmark - retningslinjer

Forvaltning av storviltjakt

Retningslinjer storviltjakt
 

Fastsatt av styret i møte 25.02.2014, med seinere endringer i møte 21.04.2017 (sak 38/2017).

1) I den enkelte kommune kan inntil 60% av grunnkvoten forbeholdes innenbygds jaktlag. Et jaktlag anses som innenbygds dersom jaktleder og mer enn halve laget er fast bosatt i kommunen. Innenbygdskvoten fordeles på jaktfelt (˝stjernefelt˝) ved trekning.

2) Antall jakttilbud i den enkelte kommune skal minst tilsvare 25% av fellingsmålet for kommunen. Gjennomsnittlig årlig fellingsmål fra bestandsplan legges til grunn. Lokale brukere skal gis medinnflytelse når endringer i antall jakttilbud i en kommune skal gjennomføres. Vilkåret iverksettes fra 2015.

3) Tilleggsdyr er en felleskvote for hver delbestand som brukes som et virkemiddel for å oppnå bestandsplanens mål. Andel tilleggsdyr i den enkelte kommune skal ikke overskride 35% av total fellingskvote for kommunen. Vilkåret iverksettes fra 2015.

4) Når et jaktlag har felt sin tildelte grunnkvote kan det etter søknad få tildelt tilleggsdyr. I to-periode-jaktfelt skal tilleggsdyr ikke tildeles førsteperiodelaget for ikke å svekke andreperiodelagets muligheter for felling.

5) Direktøren kan på eget initiativ avslutte tilleggsdyrtildelingen i en delbestand eller i spesielle felt dersom bestandsmessige forhold tilsier det. Den enkelte bestandsplangruppe kan iverksette lokale tiltak for å begrense tildeling av tilleggsdyr til enkeltjaktlag og/eller i de enkelte jaktfelt, eller for å regulere flyttinger mellom jaktfelt innen samme delbestand.

6) For å kunne søke og utøve elgjakt på Finnmarkseiendommen stilles følgende krav:

  • a) Jaktleder og minst halvparten av medlemmene skal være fast bosatt i Finnmark. Jaktlag utenfra fylket kan gis adgang til å jakte elg på Finnmarkseiendommen dersom det etter reservetildeling fortsatt er ledige jaktfelt igjen.
  • b) Jaktlaget skal bestå av minst 4 jegere. Disse skal stå oppført både på søknad og kontrakt, og kan ikke skiftes ut.
  • c) Jaktlaget skal disponere egen godkjent ettersøksekvipasje under hele jakta. Ekvipasjen skal også skal være registrert i NKK’s ettersøkshundregister (jf. Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst § 25). Ekvipasjen skal dokumenteres ved søknad om jakt. 
  • d) Alle jaktlagets medlemmer skal ved kontraktsinngåelse dokumentere betalt jegeravgift og gyldig, bestått skyteprøve for storvilt.

7) Jaktleder kan tilføre nye jegere på laget etter tildeling av jaktfelt. For jaktlag som er tildelt stjernefelt som innenbygdsboende, skal seinere lagendringer ikke medføre endringer i lagets status.

8) Medlemmer av jaktlag som etter ordinær tildeling takker nei til et jaktfelt, må vente til 15. jaktdag (evt. 8. jaktdag i 2-periode-felt) før de kan bli meldt inn på annet jaktlag.

9) Finnmarkseiendommen avsetter egne jaktfelt til opplæringsjakt. Ansvaret for å organisere og arrangere opplæringsjakta tildeles brukerforeninger etter avtale med FeFo. Det bør være minst to opplæringsfelt, ett i vestfylket og ett i østfylket, med mulighet for å endre lokalisering og arrangør i tråd med etterspørsel/behov. Finnmarkseiendommen tilrettelegger innsamling av jegerdata, herunder alders- og kjønnsdata, som grunnlag for å kunne vurdere behov for rekrutteringstiltak.

10) Elever/studenter ved skoler i Finnmark som har bostedsadresse utenfor fylket, gis adgang til å delta på opplæringsjakt på FeFos grunn. Jegere bosatt i Finnmark som har gjennomført opplæringsjakt, gis mulighet til, uavhengig av 3-års-regelen, å etablere eget jaktlag dersom de i tillegg har gjennomført jaktlederkurs.

11) Det økonomiske oppgjøret mellom jaktlaget og FeFo består av en grunnpris som betales inn før jakta, og en kjøttpris som betales etter jakta. Begge prisene indeksreguleres årlig.

12) Grunnprisen beregnes på grunnlag av en fast sats per kvotedyr. I jaktfelt med to-periodejakt er satsen lik for begge perioder. For å stimulere til uttak utover grunnkvoten kreves bare halv grunnpris for tilleggsdyr.

13) Kjøttprisen beregnes ut fra oppgjørsvekt for felte dyr og en fastsatt sats per dyr. For å stimulere til uttak av små og yngre dyr er det lav pris for små kalver (under 50 kg) og eksponentielt økende kilopriser for større dyr (100-250 kg)

14) Lisensfelling av bjørn, jerv og ulv samt kvotejakt etter gaupe på Finnmarkseiendommen er åpen for alle jegere som har betalt jaktkort for felling av rovvilt. Elgjegere som har underskrevet elgkontrakt kan, uten å kjøpe eget jaktkort for rovvilt, felle bjørn, jerv og ulv innenfor sitt elgjaktfelt i jakttida for elg. Tillatelsen gjelder inntil tildelt elgkvote er felt. Småviltjegere som har kjøpt småviltkort kan, uten å kjøpe eget jaktkort for rovvilt, jakte jerv, ulv og gaupe innenfor det området og den jakttida de har kjøpt småviltkort for. Det forutsettes at jakta foregår innenfor rammene av offentlige bestemmelser.

15) Styret gir direktøren fullmakt til å inngå avtaler med private grunneiere om elgjakttillatelser.

Forvaltning av småviltjakt

 

Fastsatt av styret i møte 22. mars 2021, styresak 33/2021.

Retningslinjer for regulering av småviltjakt på Finnmarkseiendommen 

1.1 Prinsipper for reguleringer 

a) FeFo vil regulere adgangen til småviltjakt på Finnmarkseiendommen basert på kunnskap om bestand, samlet (akkumulert) jakttrykk i FeFos inndelte jaktfelt, og lokal erfaringsbasert kunnskap. Det kan reguleres på antall jegere samtidig i et jaktfelt og samlet totalt jakttrykk. Det kan også reguleres av hensyn til andre brukere.

b) Ved reguleringer skal det tas hensyn som sikrer lokalbefolkningens bruk av ressurser i forbindelse med jakt og snarefangst gjennom hele sesongen. Reguleringer skal søke å sikre at personer bosatte i Finnmark har tilgang til alle jaktfelt i hele jakttiden, og særlig som grunnlag for samisk kultur, reindrift, utmarksbruk, næringsutøvelse og samfunnsliv. 

1.2. Lokale dialogmøter

FeFo vil gjennomføre regelmessige dialogmøter med lokale brukere og kommuner om forvaltning av småvilt innenfor de lokale rettighetshaverne sine tradisjonelle bruks- og høstingsområder. Møtet gjennomføres i årets første halvdel. Møtene kan gjennomføres digitalt. Dialogmøtene har som formål å sikre lokal involvering i småviltforvaltningen, og lokalbefolkningens utøvelse av jakt. Dialogmøtene skal også sikre ivaretakelse av reindriften i småviltforvaltningen.

2. Vilkår 

a) Aktivering av jaktkort er pliktig for alle brukergrupper. Aktivering er tilgjengelig samtidig for alle brukergrupper. Aktivering er pliktig ved jakt på hønsefugl, hare, ender, gjess og sjøfugl. Dagskort aktiveres automatisk ved kjøp. Sesongkort aktiveres uavhengig av kjøp. For jakt på rovvilt er ikke aktivering av jaktkort nødvendig. 

b) Dagskort er kun gyldig for jaktfeltet det er aktivert i. 

c) Skoleelever, studenter og vernepliktige i Finnmark regnes som fast bosatte i kommunen de studerer / avtjener verneplikt i. 

3. Regulering av tilgang 

FeFo vil regulere tilgangen til jaktfelt etter jakttrykk på følgende måte: 

a) Det skal årlig vurderes hvor mye jakt akkumulert (samlet), og på hvilke arter, som tillates i det enkelte jaktfelt. Dette skal baseres på bestandssituasjon, kunnskap (herunder statistikk, erfaringstall mv.) om lokal bruk (herunder tradisjonell bruk og / eller lokal næringsutøvelse) i hvert jaktfelt, kunnskap om jaktfeltenes jaktbarhet, lokalbefolkningens erfaringsbaserte kunnskap og av hensyn til andre brukere, herunder reindrifta og samiske utmarksbrukere. 

b) Stenging av jaktfelt i henhold til bokstav a innebærer at nye jegere bosatt utenfor Finnmark ikke kan jakte i det aktuelle feltet. Bosatte i Finnmark og tilreisende jegere med aktivert jaktkort for det aktuelle feltet kan fortsatt jakte. 

c) Inntil jaktfeltet er stengt har alle brukergrupper tilgang til jaktfeltet. 

d) Regulering av antall tilgjengelige plasser samtidig i hvert jaktfelt gjelder i utgangspunktet bosatte utenfor Finnmark. I særlige tilfeller kan på samme måte tilgang til jaktfelt for bosatte i Finnmark reguleres og det kan differensieres mellom bosatte i kommunen (lokale brukere) og bosatte i Finnmark. 

e) Før bestandskartlegging, legges det samtidig ut for salg sesongkort for personer bosatte i Finnmark og et antall dagskort tilsvarende et begrenset jakttrykk. Antallet dagskort baseres på andel egnet rypehabitat og erfaringstall med hensyn til lokal bruk av ressurser gjennom sesongen. Etter bestandskartlegging og basert på resultatet av denne vurderes det å legge ut flere dagskort. 

f) I områder med intensiv områdebruk fra reindrifta, kan FeFo redusere antall tillatte solgte dagskort per arealenhet, innføre forbud, og i samråd med reindrifta kanalisere jakten til andre områder. 

4. Jaktkort enkeltarter av vilt 

FeFo kan selge jaktkort for enkeltarter av vilt for hele eller deler av Finnmarkseiendommen. 

5. Bruk av kvoter 

Det kan innføres dagskvote og sesongkvote på hele eller deler av Finnmarkseiendommen. Dagskvote og sesongkvote kan brukes hver for seg eller i kombinasjon. Dette besluttes i samråd med lokale brukere. 

6. Fredning 

Enkeltarter av småvilt kan ved behov fredes midlertidig i enkelte jaktfelt. Fredning vil gjelde likt for alle brukergrupper og kan skje i form av full fredning, utsatt jaktstart for enkelte arter og/eller forkortet jaktsesong. Bruk av mindre fredningsområder (refugier) kan benyttes etter dialog med brukergrupper og aktuell kommune. 

7. Jaktfeltgrenser 

FeFo kan regulere jaktfeltgrensene. Justeringer gjøres normalt i samråd med brukere. 

8. Næringsvirksomhet 

Reiselivsbedrifter kan søke om prioriterte jaktkort for sine kunder for å sikre forutsigbarhet. Krav til søker er at det kan vises til et organisasjonsnummer og godkjent skatteattest. Søknad sendes FeFo innen 15. juli.* Lokale reiselivsbedrifter skal prioriteres. I områder med særlige utfordringer søker FeFo tilrettelagt ordninger for lokalt næringsliv som også ivaretar hensynet til andre brukere. 

Endret ved styrevedtak 22/2022: Frist for å søke om prioriterte jaktkort for reiselivsbedrifter fremskyndes til før sommeren. Eksakt dato avklares av direktøren i samråd med lokale reiselivsbedrifter.

9. Storfugl 

Storfugl er fredet i kommunene Alta og Porsanger. 

10. Jakt langs vei 

Jakt og fangst får ikke skje nærmere enn 300 meter fra eget parkert kjøretøy langs skogsbilvegene i barskogområdene i Karasjok og i Sør-Varanger. 

11. Snarefangst 

Snarefangst av ryper er kun tillatt for personer med registrert bostedsadresse i Finnmark. Det kan innføres sesongkvote for snarefangst. Aktivering og fangstrapportering er påkrevd ved snarefangst. 

12. Vårjakt Kautokeino 

Vårjakt på ender videreføres i henhold til forskrift gitt av Miljødirektoratet. 

13. Overtredelser 

Brudd på FeFos bestemmelser om småviltjakt kan føre til inndragning av jaktkort, utestengelse og/eller anmeldelse. Manglende fangstrapportering for småviltjakt på Finnmarkseiendommen utløser et gebyr. Gebyret legges til ved kjøp av jaktkort påfølgende sesong. 

14. Fullmakt 

Direktøren gis fullmakt til regulering av småviltjakt i hht. retningslinjene.

Forvaltning av innlandsfisket

Retningslinjer for forvaltning av innlandsfisk

Vedtatt i styremøte 19. januar 2016. Revidert 05. februar 2019. 

0.0 Om retningslinjer for innlandsfiske
Retningslinjer for innlandsfiske på Finnmarkseiendommen skal ivareta hensynet til de ulike grupper av rettighetshavere iht. Finnmarksloven. Lokale
tilpasninger av reguleringene av innlandsfisket vil kunne være nødvendig for å ivareta dette hensynet. 

1.0 Sportsfiskeregler, fiskekort og fangstrapportering
Innlandsfiske skal fremdeles være gratis for bosatte i Finnmark. Flyktninger med midlertidig opphold i Finnmark, vernepliktige og studenter i Finnmark anses som bosatte i fylket. 

Det innføres en frivillig registrering i form av gratis fiskekort og fangstrapportering for personer bosatte i Finnmark. Ordningen skal innføres med bruk av ulike former for stimuleringstiltak, for eksempel loddtrekning av premier.

For tilreisende fiskere er det pliktig aktivering og fangstrapportering av fiskekort. Tilreisende fiskere mellom 16 og 20 år fisker gratis, men skal ha fiskekort. Tilreisende fiskere som deltar på fiskekonkurranser som avholdes i regi av lokale lag og foreninger, slipper å løse fiskekort til FeFo under deltakelse på slike arrangementer.

Bostedsadresse i Norge er et krav for utøvelse av innlandsfiske i perioden 15. mars til 15. juni. Dispensasjon fra dette kan gis på nærmere angitte områder.
Dispensasjon gis fortrinnsvis til lokalt reiseliv. Se regler for dispensasjon og søknadsskjema på www.fefo.no

Personer bosatt utenfor Finnmark har kun anledning til å fiske med fiskestang eller håndsnøre.

Direktøren gis fullmakt til å fastsette kortprisene.

Direktøren gis fullmakt til å fastsette egnede fangstrapporteringsområder i samråd med aktuelle kommuner, lokale brukere og tidligere innspill på temaet.

Direktøren kan innføre pliktig registrering og fangstrapportering på nærmere angitte områder i samråd med aktuelle kommuner og lokale brukergrupper for å innhente mer informasjon om ressursutnyttelsen.

2.0 Garnfiske/fiske med faststående redskap
Bosatte i Finnmark gis generell adgang til å fiske med garn i hele fylket. Bestemmelsen er gitt med hjemmel i finnmarkslovens § 25 andre ledd.

Tilreisende fiskere kan etter søknad få adgang til fiske med garn jfr. finnmarkslovens § 25 adgang for andre. Tillatelse gis dersom fiskeressursene i omsøkt vann, etter en ressursvurdering, tåler et slikt fiske.

Garnutvisning:
FeFo som rettighetshaver vil som hovedregel ikke kreve en særskilt tillatelse eller stille vilkår til fiske med bundne redskaper ved kommunal dispensering fra ”Forskrift om fiske etter innlandsfisk med garn m.m., Finnmark”, da retten til fiske etter FL § 22 a) samt etter styresak 113-2006 1. ledd, er gitt alle fylkets beboere. Unntaket til krav om tillatelse og/eller vilkår kan være på lokaliteter som etter en ressurskartlegging avdekker et behov om adgangsbegrensninger jf. Fl § 27, 5. og 6. ledd.

Lokale reiselivsaktørers tillatelse til tilrettelagt garnfiske:

  • Lokale reiselivsaktører i Finnmark kan etter søknad gis tillatelse til å tilrettelegge garnfiske for sine tilreisende kunder for et visst tidsrom og i nærmere definerte vann.
  • Tillatelse kan gis i vann med fiskeressurser som med fordel trenger større beskatning eller kultivering.
  • FeFo kan stille nærmere vilkår for tillatelsen, herunder eventuelt krav om guiding mv.
  • Kommune og berørte parter høres før en eventuell tillatelse gis. Kommunens vurdering skal vektlegges.

Kommunal tildeling av særskilt rett til garnfiske etter FL § 24:
Tildelinger av særskilt rett til garnfiske etter FL § 24, gjelder også fiske med not, ruse og teine der dette er tillatt jfr. Forskrift om fiske etter innlandsfiske med garn m.m., Finnmark.

3.0 Regulering av innlandsfiskeressursen​
FeFo kan regulere nærmere bestemte vannlokaliteter ved behov, der det foreligger god kunnskap om fiskeressursen og bruken av denne. Regulering av innlandsfiske skal skje i tråd med finnmarksloven § 27 og i samråd med aktuelle kommuner og lokale brukergrupper og skal gjøres av hensynet til ressursen og lokalbefolkningens bruk av den.

Reguleringer kan gjøres ved:

  • Kortbegrensninger
  • Utstyrsbegrensninger
  • Kvote - maks tillatt mengde fisk per fisker
  • Minstemål eller maksmål fiskelengde
  • Fredning av arter, kjønn, områder eller vann i tid og rom
  • Begrense adgangen til å fiske fra båt eller andre flytende gjenstander
     

4.0 Forpaktningsordning ved kultivering
Ved bortforpaktninger er det garnfiskeretten og evt. not-, ruse- og teinefiske som bortforpaktes.

Forpaktninger kan gis til lokale organisasjoner og sammenslutninger, jfr. finnmarksloven § 26.

Forpaktninger kan gis til vann som har behov for kultivering eller til vann med behov for særskilt oppsyn grunnet utbredt ulovlig fiske.

Kommune og berørte parter høres før en eventuell forpaktningssøknad innvilges. Kommunens vurdering skal vektlegges.

Direktøren kan sette av inntil 5 % av årlig salgsinntekt av innlandsfiskekort til en tilskuddsordning hvor de forpakte foreninger kan søke midler fra. Midlene skal brukes til fiskefremmende tiltak.

Direktøren kan ved særskilte tilfeller gi tillatelse for lag og foreninger som forpakter vann og vassdrag til å selge egne fiskekort. Det kan stilles vilkår i tillatelsen.

5.0 Forpaktningsordning ved yrkesfiske
Ved bortforpaktninger er det garnfiskeretten og evt. not-, ruse- og teinefiske som bortforpaktes.

Forpaktning kan gis til vann tilhørende søkers hjemkommune.

Forpakter kan få enerett til fiske med bundne redskaper i omsøkte vann for inntil 5 år av gangen.

Fiske med sportsfiskeredskap vil være fritt for alle.

Reindriftsutøvernes rett til fiske etter reindriftsloven berøres ikke.

Vann som har tradisjonell betydning for lokalbefolkning og vann med sårbare fiskebestander kan ikke bortforpaktes.

Kommune og berørte parter høres før en eventuell forpaktningssøknad innvilges.

6.0 Oppsyn
Oppsyn av innlandsfiske skjer gjennom aktivt samarbeid med Statens Naturoppsyn og Reinpolitiet.

7.0 Tiltak mot spredning av nye arter og sykdommer
FeFo vil fortsette informasjonsarbeidet vedrørende faren for spredning av smittsomme sykdommer fra et vassdrag til et annet. Dette gjøres i tråd med konklusjoner fra Veterinærinstituttet og gjennom samarbeid med relevante offentlige myndigheter, forvaltningsorgan og brukerorganisasjoner, og ved eget informasjonsarbeid på egnede områder.​

Styret gir direktøren fullmakt til å begjære påtale i fremtidige saker om krenkelse av FeFos jaktrett og fiskerett etter strl. § 407, jf. strl. § 79 1.ledd 2.pkt. siste alternativ (…av nærmere angitt slag). Eksempelvis fiske uten å ha løst fiskekort, jakt uten å ha løst jaktkort, elgjakt uten å ha kontrakt og sjølaksefiske uten å ha fått utvist lakseplass.

Retningslinjene revideres innen utgangen av 2021.

Forpaktning av anadrome vassdrag

Vedtatt av styret 22. januar 2024 i sak – 07/2024 Revisjon av retningslinjer og kontrakt for forpaktning av laksevassdrag på Finnmarkseiendommen

Rammer for forpaktning av vassdrag med anadrome fiskeslag

Forpakter har sammen med FeFo, ansvar for å forvalte de biologiske og økonomiske ressursene vassdraget skaper på en balansert og bærekraftig måte til beste for innbyggerne i fylket. Utøvelsen av fisket skal forvaltes i tråd med bestemmelsene i Finnmarksloven og eksisterende rettigheter, laks- og innlandsfiskeloven, relevante forskrifter og i henhold til avtaler med FeFo. De biologiske ressursene skal forvaltes bærekraftig og der det er oppgitt innenfor de offentlige krav til gytebestandsmål og forvaltningsmål.

1. Søknad om forpaktning

1.1. Krav til søker og søknad

Forpaktning av anadrome vassdrag gis etter søknad til lokale lag og foreninger som har som formål å fremme allment fiske. Foreningen eller laget skal ha åpent medlemskap for kommunens innbyggere. Der det anses å ha stor forvaltningsmessig betydning, kan medlemskretsens geografiske utstrekning begrenses etter avtale med FeFo. Søkerens formål og bakgrunn for søknaden skal komme klart frem sammen med medlemstallet og vedtektene. Foreningen skal minimum være registrert i Frivillighetsregisteret.

Dersom det finnes en godkjent driftsplan for vassdraget, skal denne legges til grunn for driften inntil en ny er godkjent. Foreligger det ikke en driftsplan, skal søker fremlegge en plan for planlagt drift av vassdraget. I vassdrag som ikke er forpaktet kan det søkes fortløpende.  

1.2. Inngåelse av forpaktning

FeFo avgjør saken administrativt. Dersom to eller flere søker, skal blant annet følgende momenter vurderes; kravene til søker og søknad, jamfør punkt 1.1, medlemsmassen i kommunen, planlagt bestandsovervåking, oppsyn og plan for økonomi og tiltak i vassdraget. Listen er ikke uttømmende.  

1.3. Kontrakt  

Det inngås en forpaktningskontrakt mellom FeFo og forpakter. Forpaktningskontrakten sammen med retningslinjene inneholder vilkårene for forpaktningen.

2. Drift av vassdraget

2.1 Oppgaver

a) Kortsalg

Forpakteren er forpliktet til å selge fiskekort på FeFo-grunn. Fiskekortene skal kun gjelde Finnmarkseiendommen. Forpakter skal bruke et digitalt kortsalgssystem hvor FeFo har innsyn. FeFo kan stille krav om valg av kortsalgssystem.

b) Smittespredning

Forpakter skal påse at fiskeutstyr, båter og andre mulige smitteførende gjenstander skal tørkes eller desinfiseres i henhold til Mattilsynets til enhver tid gjeldende tiltak.

c) Informasjon

Forpakteren skal skilte den forpaktede strekningen i vassdraget, informere om hvor fiske er tillatt og sørge for tilrettelegging for fiske gjennom informasjon om fiskeregler og eventuell annen tilrettelegging. Tilrettelegging med skilt, bålplasser, stier, byggverk m.m. må avklares skriftlig med FeFo.

d) Fangstrapportering

Forpakter skal sørge for at samlet fangstkvantum i vassdraget til enhver tid er så godt kjent som praktisk mulig. Fangstrapporteringen skal være minimum 90 % for alle korttyper. Fangstrapportering skal leveres myndighetene i henhold til gjeldende forskrift.

e) Info før sesongen

Fiskeregler, korttyper, antall kort og priser samt informasjon om kontaktperson skal fastsettes og sendes FeFo innen oppgitt tidsfrist.

f) Oppsyn

Forpakteren plikter å bekoste og organisere et tilfredsstillende oppsyn i vassdraget, også utenom fiskesesongen. Oppsynet skal ha legitimasjon fra forpaktende forening som tilkjennegir at de er oppsyn.

g) Info etter sesongen

Foreningens årsberetning og regnskap skal sendes inn årlig innen oppgitt tidsfrist. Elveregnskap skal være åpent for allmennheten og føres etter mal som bygger på kontoplan i henhold til norsk regnskapsstandard

h) Driftsplan

I vassdrag som ikke har gjennomført pliktig organisering skal forpakter utarbeide driftsplan for vassdraget i henhold til Lakse- og innlandsfiskelovens § 25 samt tilhørende regelverk. FeFo står for lokal høring og godkjenning av driftsplan sammen med forpakter.

i) Vedlikehold

Forpakter skal vedlikeholde og holde orden ved alle faste installasjoner som oppsynshytter, laksetrapper, gapahuker m.m. og andre tilretteleggingstiltak som skilt, oppslagstavler, benker, utedoer m.m.

j) Reguleringer

Forpakter skal ha oversikt over fiskebestandene og beskatningen og kan etter behov innføre soneinndelinger, fastsette kvoter og andre reguleringer. Kvoter skal skille på bosatte i kommune, bosatte i Finnmark og andre.

Forpakter kan av forvaltningsmessige årsaker innføre fiskeregler om rettet fiske. Det vil si at fisk man av forvaltningsmessige årsaker ikke ønsker å beskatte, kan kreves gjenutsatt.  Utover dette skal bruk av gjenutsetting begrenses.

k) Uønskede arter

Forpakter skal sammen med FeFo og myndighetene bidra til fjerning av uønskede arter som eksempelvis pukkellaks og oppdrettslaks.

2.2 Tidsfrister

  • 1. mars: Innsending av fiskeregler, fiskekortpriser, forslag til adgangsreguleringer og eventuelle andre ting som berører fisket.  
  • 1. mars: Frist for søknad til forpakternes tilskuddsordning.
  • 1. mai: Innsending av årsregnskap, balanse, årsberetning og kontaktperson.
  • I tillegg plikter forpakter å følge tidsfrister og rapportering til offentlige myndigheter.
    • Midtsesongsevaluering  
    • Fangstrapportering innen to uker etter siste fiskedag i vassdraget.

2.3 Fiskekort

Fiskekort skal være personlige og adresse i folkeregisteret skal ligge til grunn for hvilket kort eller hvilken pris på kort som er gjeldende.  

Korttyper som er tilgjengelige for medlemmer skal være tilgjengelige for bosatte i kommunen.

a) Døgnkort

Døgnkort skal være tilgjengelig for alle brukergrupper. Det vil si for bosatte i kommunen, for bosatte i Finnmark og for bosatte utenfor Finnmark.

b) Sesongkort

Sesongkort kan kun utstedes til bosatte i Finnmark. Dette kan innskrenkes til bosatte i kommunen. Etter søknad til FeFo kan det begrenses ytterligere til medlemmer bosatte i kommunen. Ansatte bosatt i Finnmark kan innvilges sesongkort.

c) Priser

Priser for personer bosatt i kommunen og i Finnmark skal være rimelige og under markedspris.  

Medlemskap kan gi inntil 50 % avslag på kortpris i forhold til bosatte i kommunen. For samme type kort skal kortpriser til bosatte i Finnmark alltid være billigere enn kort til bosatte utenfor Finnmark, også medlemmer bosatt utenfor Finnmark. Kort til bosatte i Finnmark kan maksimalt koste dobbelt så mye som kort til bosatte i kommunen. Ukekort skal koste minimum fire ganger prisen av tilsvarende døgnkort. Sesongkort skal koste minimum 6 ganger prisen av tilsvarende døgnkort. Kort til personer under 18 år skal være rimeligere enn kort til medlemmer.

FeFo kan ved behov innføre prisrammer og kreve at forpakter følger disse.

d) Gratiskort

Forpakter kan tildele inntil 10 gratis fiskekort pr. vassdrag til personer som legger ned betydelig innsats i forvaltningen av vassdraget. Sesongkort som kompensasjon for dugnad kan kun tildeles bosatte i Finnmark, bosatte utenfor Finnmark kan kompenseres med døgnkort tilsvarende økonomisk verdi av et sesongkort.

2.4 Reindriftsutøveres rett til fiske

Personer omfattet av § 26 i reindriftsloven har krav på gratis fiskekort innenfor sitt sommerbeiteområde. Fisket skal foregå på samme vilkår som for bosatte i kommunen.  

2.5. Næringsvirksomhet

Forpakteren kan i samråd med FeFo etablere ordninger som tilgodeser lokale reiselivsbedrifter som vil utvikle tilbud i tilknytning til vassdraget. Minimum halvparten av kortene som blir solgt skal likevel være tilgjengelig ved åpent salg.

3. Administrative bestemmelser

3.1 Forpaktningsavgift for anadrome vassdrag

Forpaktningsavgiften betales inn etter påkrav fra FeFo og beregnes av brutto kortsalg, pant ikke medregnet.  

  1. Ingen forpaktningsavgift på omsetning mindre enn kr 50 000,
  2. For omsetning fra kr 50 000,- til kr 100 000, betales forpaktningsavgift på 15%.  
  3. For omsetning fra kr 100 000,- til kr 200 000, betales forpaktningsavgift på 20%.  
  4. For omsetning fra kr 200 000,- til kr 600 000, betales forpaktningsavgift på 25%.  
  5. For omsetning fra kr 600 000 og over betales forpaktningsavgift på 35%.

Gjenværende inntekter skal i all hovedsak benyttes til drift og utvikling av vassdraget.

3.2. Tilskuddsordning

FeFo setter hvert år av midler til en tilskuddsordning for forpaktere av anadrome vassdrag. Tilskuddene skal støtte tiltak med formål om å fremme fisket, i utgangspunktet basert på driftsplanen for det enkelte vassdrag. Se egne retningslinjer for tilskudd og søknadsfrist punkt 2.2.

3.3 Dispensasjon

Direktøren kan i særskilte tilfelle dispensere fra bestemmelsene i disse retningslinjene.

3.4 Endring av retningslinjene

Direktøren får fullmakt til å foreta mindre justeringer av retningslinjene når det er nødvendig av hensyn til endringer i øvrig regelverk eller andre forhold av vesentlig betydning.

3.5 Ikrafttredelse

Retningslinjene trer i kraft fra vedtaksdato. Fra samme dato oppheves de gamle retningslinjene.

Vedtatt av styret 22.01.2024. 

Kommunenes behandling etter Finnmarksloven § 24

Retningslinjer for kommunene
 

Kommunen kan gi særskilt rett til lokal utnyttelse etter Finnmarkslovens § 24.

FeFo har gitt retningslinjer angående kommunens behandling og vurdering av saker i møte 11.-12. juni 2008.

Følgende retningslinjer gjelder vedrørende kommunenes behandling etter § 24 –lokal utnyttelse:

Utnyttelsen av de fornybare ressursene etter Finnmarkslovens § 24 skal skje på en balansert og økologisk bærekraftig måte og innenfor rammer som følger av Finnmarksloven og annen lovgivning.

1.    Bakgrunn

Kommunene kan for inntil 10 år tildele enkeltpersoner eller grupper av personer særskilt rett til lokal utnyttelse av følgende ressurser på FeFos grunn jf. Finnmarksloven § 24, 3.ledd, jf §§ 22 og 23;

  • fiske etter innlandsfisk med garn (jfr. sak 20/10 gjelder dette også fiske med not, ruse og teine der dette er tillatt jfr. Forskrift om fiske etter innlandsfiske med garn m.m., Finnmark).
  • sanking av egg og dun
  • hogst av lauvskog til brensel til husbehov
  • stikkinga av torv til brensel og annet husbehov
  • uttak av lauvskog til bruk som gjerdestolper eller hesjestaur i reindrifts- og jordbruksnæring
  • fangst av småvilt
  • plukking av multer
  • uttak av trevirke til husflid

Tildelingen av særskilt rett til lokal utnyttelse etter Finnmarksloven § 24 er lagt til kommunene. Normalt vil tildeling skje på bakgrunn av en søknad. Kommunen kan tildele slik rett på områder innenfor kommunens grenser.

2.    Søknadens innhold og saksbehandling

2.1 Søknaden bør inneholde informasjon om hvem som søker, hvilket område søknaden gjelder, hvilket tidsrom og hvilken type ressursutnyttelse søknaden gjelder, hva som er grunnlaget for søknaden, og en redegjørelse for bruken av området.

Ved oppstart av kommunal behandling av tildeling skal kommunens innbyggere og kjente rettighetshavere varsles og gis mulighet til å uttale seg i saken før vedtak treffes, jf. forvaltningslovens § 16. Varsling bør foregå med annonsering og tilbud om folkemøter. Nabokommuner og FeFo må også varsles ved oppstart av kommunal behandling av slik tildeling.

2.2 Tildelingen av særskilt rett etter § 24 vil være enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2. Saksbehandlingen skal følge saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven Kap. IV til VI.

2.3 Retningslinjene skal også legges til grunn ved fornying/retildeling av aktuelle ressurser.

3.    Kommunens vurdering

3.1 Hovedvilkåret for å få tildelt en særskilt rett til utnyttelse av de fornybare ressursene er at vedkommende person eller gruppe ”har sitt livsgrunnlag helt eller delvis knyttet til utnyttelsen av fornybare ressurser i nærheten av bygda.

Uttrykket « livsgrunnlaget » skal forstås slik at både de som har inntekter fra utmarka og de som får dekket en vesentlig del av sitt husbehov (naturalhusholdning) fra utmarkshøsting, kan tilgodeses. Det kulturelle aspektet og bevaring av levemåter som er i ferd med å gå tapt bør tillegges stor vekt. Den tradisjonelle kollektive bruken av områdene og mulighetene for å videreføre denne bør vektlegges.

Rett kan bare gis til en person eller en gruppe av personer som har tilknytning til en bygd. ”Tilknytning til en bygd” skal forstås slik søker skal ha sin faste bopel i bygda.

3.2 Særskilt rett kan tildeles på et nærmere avgrenset område med utgangspunkt i tradisjonelle bruk av området i nærheten av bygda. Det tas utgangspunkt i den bruk bygdefolket tradisjonelt har hatt av området.

3.3 Det er ikke et vilkår for tildeling at vedkommende tidligere har hatt en eksklusiv utnyttelse av ressursen.

3.4 Uttrykket ”grupper av personer” kan omfatte både grupper bestående av navngitte personer og grupper bestående av de personer faller inn under en generell beskrivelse.

I tilfeller hvor det er spørsmål om å tildele en gruppe personer en særskilt rett, så er det hele gruppen som helhet som er vurderingsobjekt. Dette må forstås slik at medlemmer i en gruppe som ikke står bak søknaden må behandles likt med søkerne, gruppemedlemmer som flytter mister sin del av den kollektive tildelte rett, og nyetablerte i gruppen får automatisk sin del av den kollektive retten.

3.5 Kommunen skal påse at det ikke tildeles særskilte retter til navngitte personer eller snevert definerte grupper på en slik måte at det fratar andre med samme behov og en like nær tilknytning til området, adgangen til samme ressurs. Kommunen må også vurdere konsekvensene for ressurstilgangen samlet sett for andre brukere.

3.6 Tildeling av rett kan ikke gå på bekostning av andre som har etablerte rettigheter i de samme områdene, slik som reindrifta som har en etablert bruksrett til grunnen i Finnmark.

Kommunen kan ikke utforme tildelingskriterier eller gruppebeskrivelser som favoriserer eller utelukker personer eller grupper på etnisk grunnlag.

3.7 En særskilt rett vil være en personlig rett for personen eller gruppen som har den. Retten kan ikke overdras, men særskilte retter som er tildelt en gruppe, kan gå over på nye medlemmer som en følge av andre disposisjoner. F.eks. vil den som slår seg ned på et gårdsbruk i en bygd, bli omfattet av særskilte retter som er tildelt bygdens gårdbrukere som gruppe.

4.    Vilkår ved tildeling

4.1 Kommunen kan i samsvar med ulovfestede forvaltningsrettslige prinsipper, stille vilkår i tildelingsvedtaket som f.eks. vilkår som er nødvendige ut fra ressurshensyn. FeFo kan for øvrig fastsette innskrenkninger i utnyttelsen dersom hensynet til ressursen tilsier dette, jf. finnmarkslovens § 27.

4.2 Kommunen må ved tildeling gi vilkår om opphør av retten dersom eier av grunn eller råderett over aktuelle ressurs endres i tildelingsperioden, på bakgrunn av anerkjennelse av eksisterende rettigheter etter kapittel 5 i finnmarksloven.

5.    Klage og omgjøring

5.1 FeFo er klageorgan for vedtak truffet av kommunen, jf Finnmarksloven § 24, 2. ledd

FeFo kan som overordnet organ, omgjøre kommunens vedtak etter reglene i forvaltningsloven § 35 selv om kommunens vedtak ikke er påklaget.

6.    Økonomi

Eventuelle tilskudd, inntekter og utgifter i forbindelse med utnyttelsen og forvaltningen av tildelte ressurser, er FeFo uvedkommende. Det kan ikke kreves avgift ved tildeling av særskilte retter etter § 24, jf. finnmarkslovens § 27, 3. ledd.

Styresak 52-2008. Saksnr. 07/01759.